We will never be the same

igår så hittade jag en gammal favorit på youtube. innan jag visar härligheten måste jag dock presentera det första och förhoppningsvis enda temat här. (och jag vet att det redan finns ett smygtema men att dissa reklamer har verkligen inte varit medvetet. det bara händer. mest för att tv:n betyder så mycket...) i alla fall. temat? jo, barndomen i ett nötskal. jätte töntigt namn men sen kan jag ju inte direkt säga att jag hade den coolaste smaken när jag var liten.

i alla fall. när jag var 4 så flyttade min familj till Zambia där vi huserade i tre år. under tiden vi bodde där så hade jag precis 3 tecknade filmer. det var dom barnprogrammen som jag såg på. numer är filmerna så pass söndertittade att det förekommer ca 5 minuter med myrornas krig lite här och där. men, en av dom här fantastiska filmer som jag tittade på varje dag var Denver. Denver är en dinosaurie som kläcks x antal år försent. han hittas av ett gäng
(såhär i efterhand fruktansvärt fula) tonåringar. för att nämna några av dom logiska luckorna som förekommer så är det ju den lilla detaljen att Denver kommer ihåg hur det var när dinosaurierna fortfarande levde, trots att han inte var ens påtänkt då. hans skal fungerar även som en slags tidsmaskin som gör att man kan resa både framåt och bakåt i tiden. ja, hursom så råkar han ut för en massa äventyr tillsammans med sina kompisar. jag var kär i typ alla killarna förutom han med glasögon, för han var en tönt. (dom var alla tecknade, men sen så hade jag även en crush i den blå och den lila turtlen)

inte nog med att Denver är en grymt bra? tecknad serie så hade den definitivt det bästa introt någonsin. hör själv. jag lovar, det är en hit!



texten lyder som följer(sett genom en 4-7 årings ögon.)
denver, the last dinosaur
he's my friend and a whole lot more
denver, the last dinosaur
shows me a world i never saaaar before

from the hot hot jungle a long time ago
comes a cool cool friend mayhawtino

ref

everywhere we go we don't really care
if people stop and stair andahawtino
from the prehistory to the rock'n'roll spotlight
we havso fransohe helto help you alright

that's denver the last dinosaur
he's my friend and a whole lot more
denver, the last dinosaur
shows me a world i never saaaaaaar befoooooore
(jag var ganska bra på engelska när jag var liten. på riktigt.)

något annat som också finna på samma video är en mängd reklamer för typ frosties, andra serier men också mina två absolut bästa reklamer. den ena är för svenska kyckling och är helt bisarr. barn som är uppklädda till bords i samtal om den fantastiska maten. skitläskig. samt att man aldrig hör vad bruden med groteskt mycket läppstift säger för hon har den grötigaste rösten ever. den andra är för barnklockor. flick och flack hette dom. kan fortfarande låten utantill utom en bit som jag alltid får fel. eller, jag hade liksom missuppfattat hela biten. jag trodde att klockan bara var till för att lära sig klockan 9 så man visste när man skulle sova. inte att det kunde finnas andra tider som den visad också. jag misstänker ibland att jag kanske inte var jättesmart som barn..



alltså förstår man nu varför Denver var en sån enorm hit.

jag gillar att jag lyckades få med lite reklam även den här gången.
nu blir det mer seriösa saker i hemmet. som tv.
you rock, rock!
(och tack elin för hjälpen)


Tonight, Tonight - The Smashing Pumpkins

Kommentarer
Postat av: Tomas

Hahahah! Jag dööör! Kycklingreklamen var helt klart bland det värsta (och därmed bästa) jag sett på länge. Helt underbart! För övrigt tror jag att läppstiftsbruden (som för övrigt ser ut litegrann som en ung Jodie Foster) säger "Man blir lite tjock av kyckling". (fast jag tror hon egentligen ska säga att man INTE blir tjock av kyckling...)

Jag tror för övrigt att du visst var smart som barn. Den där texten hade jag aaaaaldrig uppfattat...

2008-02-04 @ 18:39:29
Postat av: lyol

visst var dom en hit?! och dom där barnen är så jävla läskiga. lite freaks som! vem kommer på en sån grej?

2008-02-04 @ 20:52:26
Postat av: Tomas

Haha, ett väldigt mysterium. En annan hysteriskt rolig detalj är ju den läskiga damp-kocken i slutet. Verkligen bisarrt och fantastiskt på samma gång!

Och, hoppas du också fick fram den äckliga spökbilden?
Annars får du kolla min blogg. Huvva!

2008-02-04 @ 22:09:59
URL: http://pluppfisk.webblogg.se
Postat av: lyol

spökbild? ohh, spännande. ska genast kolla.

jo, kocken känns så himla fel. som sagt så fattar jag verkligen inte hur man kommer på idén!

2008-02-04 @ 22:45:14
Postat av: Suffe

"Denver, the last dinosaur
he's my friend and a whole lot more"
Kan misstolkas? :D
Nejmen detta introt är bra PÅ RIKTIGT tycker jag. Fortfarande! Jag har sett typ ett Denveravsnitt om jag inte minns fel, min morbror hade nämligen TV 1000 eftersom han var high tech de luxe och brukade då spela in Emil i Lönneberga, Luftens Hjältar, Ronja Rövardotter and what have you till sina snälla små systerbarn (mest jag alltså).
Jag vet inte riktigt vad jag ville uppnå med det här inlägget, jag är ganska trött så jag borde nog sova nu. Samt vara tacksam att Tomas inte filmade mig när jag skrattade så jag bröt ihop på sängen och kände tårarna rinna längs mina kinder åt den fula bilden på hans blogg. Ibland blir jag lite rädd för mig själv. :P Tack för ikväll och godnatt!

2008-02-05 @ 00:10:47
Postat av: Olov

Jag såg nog alla avsnitt som fanns att se av Denver. Fast minns det inte som att han hette Denver, har han ett svenskt aka? :)

Utmärkt program none the less!

2008-02-05 @ 10:54:15
URL: http://metmask.blogg.se
Postat av: lyol

suffe: hmm, ja. texten är lite suspekt. är dom alltså mer än bara vänner med en dinosaur?

olov: dom filmerna som jag har sett med denver har varit på svenska så jag tror inte att han hette något annat. men jag hade en vän som hade ALLA denver filmer. det var det jag gjorde när jag var liten. åkte dit och "lekte", vilket betydde att se denver och dricka läsk.

2008-02-05 @ 11:51:11
Postat av: Fredrik

Alltid lite äckligt med barn i reklamer. Härligt genusperspektiv också. Den där kycklingreklamen tar alla pluspoäng man kan få. Funderar nästan på att börja äta kött igen faktiskt.....

2008-02-07 @ 10:59:09
URL: http://oakeey.blogg.se/
Postat av: lyol

det är ju lätt värt det om dom börjar visa sånna reklamer igen..

2008-02-07 @ 14:31:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0