To the master of all song

jag har tidigare pratat om mina barndomsfilmer och då speciellt fokuserat på reklamen i Denver. så här ett bra tag efter så känner jag att det är dags att hylla änu en av mina favoriter. japp, det är robin hood jag pratar om. den filmen är alltså det som vid 4-5 års ålder lärde mig min första engelska. jag kunde hela filmen utantill. vart enda ord. jag tittade på den så många gånger att det numer finns ett parti mitt i filmen innan skyttetourneringen drar igång på typ 5 minuter där det är myrornas krig. så, som en hyllning kommer här mina top 3 bästa låter från filmen. på engelska självklart.

nummer 3 är låten som heter oh de lally. den är munter, den är rolig, den rockar.
 

nummer 2 är intro låten. grymt visslat liksom.


vinnaren på plats nummer ett har vi självklart not in nottingham. den är liksom bra på riktigt. och lite sorgsen. det tar dessutom lite tid innan man verkligen uppskattar dess finhet. håll till godo gott folk.
 

ok, kanske ska säga lite om maskeraden också. den var grym. stort tack till yllva och petra som fixade ihop den. grym fest. grym efterfest. allt var fan riktigt lyckat. den här veckan är en bra vecka.

btw, systerdottern kommer visst heter edith.

lev väl


Rainbowarriors - CocoRosie

Kommentarer
Postat av: Tomas

Alltså, i princip är jag emot dubbning. Nuförtiden, that is.

Men såna här gamla Disneyfilmer som man växt upp med, ska faktiskt vara på svenska. Nu växte du förstås upp med engelska versionerna, men jag tycker defintivt att gamarna i Djungelboken är mycket roligare på svenska än på originalspråket. För att inte tala om Baloo! Klart att det ska vara Beppe!

Fast animerade filmer efter 2000-talet ska givetvis vara originalspråk. Samuel Fröler som Shrek känns väl... sådär.

2008-04-15 @ 15:42:37
Postat av: lyol

alltså, på alla andra gamla filmer ska det självklart vara svenska. men just robin hood måste vara på engelska. det bara är så.

men ja, dom nyare filmerna måste även dom vara på engelska.

2008-04-15 @ 17:44:53
URL: http://lyol.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0